PDA

View Full Version : Badminton racquet stringing


Ronaldo
02-02-2006, 07:04 PM
As a favor, need to string a pr of badminton racquets. This is a first, have 21 gauge string. Any tips from others with experience? Btw, what is a typical tension for Badminton? Kinda freaky, not used to shared holes anymore

bcsax123
02-02-2006, 08:22 PM
I think that the average tension is around 20 lbs

theace21
02-02-2006, 09:34 PM
Have not strung a badminto racket in several years, but I was thinking 20 lbs also...

jayes
02-03-2006, 01:49 AM
As a favor, need to string a pr of badminton racquets. This is a first, have 21 gauge string. Any tips from others with experience? Btw, what is a typical tension for Badminton? Kinda freaky, not used to shared holes anymore

Depends on the player and racquet. In general, 16 - 20 lbs.

HTH.

Cheers. :)

hopeless
02-04-2006, 07:41 AM
you could try 22

156MPHserve
02-04-2006, 08:36 AM
Depends on the racquet... if its a Yonex you can go a bit higher. Any other racquets I would be a bit more conservative. Higher tension for the stronger, lower tension for the weaker.

Also, do you know the string pattern? Don't forget to fan out the strings because badminton strings are really thin. You're gonna appreciate how much easier tennis is after these two stringjobs.

PBODY99
02-04-2006, 10:24 AM
As a favor, need to string a pr of badminton racquets. This is a first, have 21 gauge string. Any tips from others with experience? Btw, what is a typical tension for Badminton? Kinda freaky, not used to shared holes anymore
THe message board over at grand slam stringers has a link to A Lee doing a ATW pattern.:cool:

nViATi
02-05-2006, 04:33 PM
Tennis clamps don't work on badminton racquets do they?

Askmeo88
02-05-2006, 06:24 PM
Tennis clamps don't work on badminton racquets do they?

Nah, they're too wide. Because of the small head area and the relative density of the badminton string pattern, the gaps between the strings are quite small. Also, the strings themselves are thin (0.62 - 0.67 mm diameter). Clamping would be a bit tricky...

nViATi
02-06-2006, 06:37 AM
Nah, they're too wide. Because of the small head area and the relative density of the badminton string pattern, the gaps between the strings are quite small. Also, the strings themselves are thin (0.62 - 0.67 mm diameter). Clamping would be a bit tricky...
The weight would probably bend the badminton racquets too right? heh.

156MPHserve
02-06-2006, 04:33 PM
Depending on which clamp... my laserfibre clamps work because I can adjust them to grip even a thin string like badminton.

And the weight would definitely not bend the racquet, badminton racquets can take quite a beating from stringing. Just not clashes.

Askmeo88
02-06-2006, 04:44 PM
And the weight would definitely not bend the racquet, badminton racquets can take quite a beating from stringing. Just not clashes.

Yeah, the Yonex Carbonex and Armortec series are seriously well made. Simply amazing strength when realizing they have a 0.6 cm wide graphite beam...

Belafonte
02-06-2006, 04:55 PM
from what i remember a common tension was 21-22bls

znoopie
05-26-2006, 03:14 AM
Could anyone show me where to find an instruction on how to string a badminton racquet? I don't think it's the same as stringing a tennis racquet.. pattern, tricks, etc. Totally clueless!!

Thanks in advance.

Rabbit
05-26-2006, 06:23 AM
you could try 22

LMAO.....Heaven forbid!

hopeless
05-27-2006, 06:50 PM
LMAO.....Heaven forbid!

why LYAO? does it sound too high?

my racket is an old model (carb 21) yet it is strung at 23

while many newer rackets are stronger and can easily withstand at least 25 lbs

jayes
05-28-2006, 08:39 AM
why LYAO? does it sound too high?

my racket is an old model (carb 21) yet it is strung at 23

while many newer rackets are stronger and can easily withstand at least 25 lbs

So very true; 22 lbs is not high at all. I have strung many times in the 24 - 26 lbs range and the occasional 30 lbs for clients.

Cheers. :)